Gratis communicatietips

Hier vindt u tips en andere bijzonderheden om uw pr effectiever te maken.


Benut free publicity

Free publicity is een goede, objectieve manier om in de publiciteit te komen en advertentiebudget te besparen. Bent u op zoek naar free publicity? Wees dan selectief en breng alleen nieuws als u echt nieuws te melden heeft. Dan weten redacties u zeker te vinden. U bent namelijk niet de enige die wil 'scoren'. Journalisten en redacties willen dat ook. Elf tips voor een goed persbericht.


Vraag toestemming

Heeft u al toestemming van uw relaties om e-mails te mogen toesturen? Sinds 1 oktober 2009 is de OPTA antispamregeling namelijk ook van kracht voor zakelijke e-mails. U mag deze dan alleen nog toesturen na uitdrukkelijke toestemming van uw relaties. U kunt dat eenvoudig regelen door hen een mail te sturen met in de onderwerpregel bijvoorbeeld: ja, ik geef toestemming voor het toesturen van e-mails. Door die te reourneren geven zij automatisch toestemming. Let op: dit geldt ook voor de zo populaire elektronische nieuwsbrieven!


Raak uw tekst niet kwijt

Een beeld zegt niet meer dan duizend woorden, al wordt dat vaak beweerd. Beelden beperken juist het voorstellingsvermogen (what you see is all you get), terwijl woorden de geest prikkelen en ruimte bieden voor nuance. Laat u daarom niet verleiden tot visuele bombardementen van beelden. Zorg dat tekst en beeld elkaar vooral aanvullen.


Laat klanten spreken

Vertrouw op uw eigen kracht, maar laat anderen vertellen hoe goed u bent. Met ‘testimonials’ kunt u op een redelijk objectieve manier klanten binden, mits hun uitlatingen concreet en niet overdreven zijn. Schakel daarom een extern professioneel bureau in om klanten te interviewen. Dat komt geloofwaardiger over en maakt u betrouwbaar.


Voorkom spammen

E-mailmarketing kan effectief en goedkoop zijn, maar voorkom spammen. De verspreiding van E-mail is goedkoop en u kunt uw aanbod personaliseren. Eén druk op de knop en u bereikt misschien wel duizenden mensen. Maar pas op, want u bent niet de enige, dus voorkom spammen. Beperk uw mail tot serieuze aanbiedingen of werkelijke nieuwsfeiten. Zo blijft uw doelgroep nieuwsgierig.


Overweeg een nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een sterk marketinginstrument, in elektronische vorm en gedrukt. Een e-zine is vooral geschikt voor nieuws en acties, terwijl print sterker is in relatiemanagement en verdieping. Bedenk goed hoe u zich wilt profileren, want elk medium heeft zijn eigen kracht.


Pas op met printwerk

Printen is voor kleine oplages goedkoper dan drukwerk, maar de kleuren (huisstijl) zijn niet gegarandeerd en kunnen variëren en afwijken van uw huisstijl. Dat komt niet professioneel over, zeker niet met productsheets in een verzamelmap. Bedenk dus goed voor welk doel u materiaal laat maken.


Wees geen uitsmijter

Het valt soms niet mee om bezoekers naar uw beursstand te trekken. Een balie kan praktisch zijn, maar mag uw stand niet afschermen. Zorg juist voor een 'open' beursstand die bezoekers uitnodigt om binnen te lopen. Sta niet als een uitsmijter voor de stand. Benader een bezoeker pas als hij zelf belangstelling toont of contact zoekt. Begin met een open vraag.


Koester uw relaties

Een klant wil graag het gevoel hebben dat hij bijzonder is, zonder dat hij meteen iets moet kopen. Een nieuwsbrief of relatiemagazine is in dat opzicht een onvervangbaar verkoopmiddel. Door klanten en/of toeleveranciers hierin exposure te bieden, krijgen zij kosteloos publiciteit. En in de voorbereiding zijn er veel extra, waardevolle 'contactmomenten'. Zo creëert u duurzame relaties en goodwill.


Fotografeer niet zelf

Mensen worden graag visueel geprikkeld en iedereen kan tegenwoordig (digitaal) fotograferen. Dus maken veel organisaties hun communicatiemateriaal zelf en lijken websites en folders steeds meer op elkaar. Zoek het onderscheid met professionele fotografie, tekst en vormgeving. Uw communicatiemateriaal is uw visitekaartje, dus schoffeer uw klanten niet met inferieure uitingen. U verwacht zelf toch ook respect?